Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biznes

7 listopada 2017 r.
20:27

Eksperci w Lublinie o autach elektrycznych. Dlaczego omija nas rewolucja?

0 13 A A
fot. Agnieszka Mazuś
fot. Agnieszka Mazuś

Dlaczego Polskę omija elektromobilna rewolucja? Jak zachęcić Polaków do samochodów elektrycznych? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu poświęconego elektromobilności podczas Europejskiego Tygodnia Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Mam kolegę, który ma Teslę. Jeździ, gdzie chce, ale poza Polską – takie stwierdzenie padło z ust jednego prelegentów już na początku dyskusji.

Temat braku gęstej sieci stacji ładowania wracał podczas ponadgodzinnej rozmowy wielokrotnie. To według zaproszonych gości jedna z głównych przyczyn tego, że Polskę omija elektromobilna rewolucja. Kolejna to zbyt wysoka cena aut elektrycznych i brak jakiegokolwiek wsparcia w tej kwestii ze strony polskiego rządu.

Dyskusję moderował Michał Wąsowski z Business Insider Polska.

Jedna stacja na cztery auta. W Holandii

– W całej Polsce jest 150 stacji ładowania. W Holandii na 120 tysięcy pojazdów elektrycznych jest takich stacji 30 tysięcy – wylicza Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To jedna bariera. Druga to cena. Taki samochód kosztuje średnio dwa razy tyle, co auto konwencjonalne. Jesteśmy jednym z trzech krajów europejskich, gdzie nic do tej pory nie zrobiono w obszarze elektromobilności. Ceny baterii spadają, za kilka lat będą one bardziej przystępne, ale do tego czasu potrzebujemy stymulatora w postaci jasno zdefiniowanego systemu wsparcia – przekonuje.

Przykładem może być tutaj Rumunia. – Tam dopłata do zakupu takiego auta to 10 tys. euro – mówi Mazur. – Ale jednocześnie obniżono podatek dla aut importowanych i w efekcie nowych elektrycznych pojazdów sprzedało się niewiele.

Drogi prąd

Kolejny problem to wysokie ceny energii elektrycznej. I realne obawy, że jeśli kierowcy masowo przesiądą się do aut elektrycznych, to może jej zabraknąć (szacuje się, że wówczas zapotrzebowanie na prąd może wzrosnąć nawet o 40 proc.).

– Prezes MZA Warszawa przyznał w rozmowie ze mną, że nie byłby w stanie przy obowiązujących cenach prądu zasilić nim całej swojej floty – mówi Jan Wielgus, członek zarządu Ursus SA.

Znany na całym świecie lubelski producent ciągników rolniczych sukcesywnie od lat stara się wprowadzać na rynek pojazdy elektryczne własnej produkcji. Po kilku polskich miastach jeżdżą już elektryczne autobusy Ursusa, a wiosną na targach w Hanowerze firma zaprezentowała samochód dostawczy ELVI. – Na jednym ładowaniu baterii może przejechać 200 km – podkreśla Wielgus.

– W przyszłym roku przybędzie w Lublinie ok. 30 elektrycznych autobusów i trolejbusów ładowanych pantografem – dodaje Wielgus. – W pojazdy Ursusa inwestują też inne miasta – Warszawa kupiła od nas 10 takich autobusów, a Zielona Góra w przyszłym roku weźmie 47.

Czekając na ustawę

Plan, by w 2015 r. po polskich drogach jeździł milion elektrycznych aut, jest już nierealny.
– Obecnie w Polsce jest ok. 2 tys. takich aut – mówi Mazur. – Niemcom podobnie ambitny plan też się nie uda – dodaje.

Konsultacje ustawy o elektromobilności już się zakończyły. Do projektu wpłynęły setki uwag. – Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy i będą mogły poruszać się po buspasach, a ich parkowanie będzie bezpłatne – w ten sposób resort energii chce promować pojazdy elektryczne.

– Obecnie polskie firmy czekają jak zakończy się proces legislacyjny. Obecnie im się to nie opłaca, ustawa ma to zmienić, ale trzeba będzie na nią poczekać jeszcze kilka miesięcy – mówi Mazur.

Ustawa o elektromobilności

W wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne. Rozszerzono też definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi o te, które nie są samochodami – np. rowery i motorowery, a tzw. carsharing uznawany będzie za rodzaj transportu publicznego. Wyznaczono również liczbę punktów ładowania dla gmin różnej wielkości (np. w gminie liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania.

(Źródło: TVN24 BIS)

Krótkie życie baterii

Politechnika Lubelska wspólnie z PGE pracuje nad projektem stacji ładowania – urządzeń do transferu energii. Klient będzie miał możliwość wyboru mocy ładowania. Jeśli chce naładować baterie samochodu szybko, to będzie musiał zapłacić więcej – mówi dr inż. Dariusz Zieliński z PL.

– Obecnie żywotność baterii to 5 lat, a tytanowych 7 lat – mówi Maciej Mazur. – Niektóre firmy zastanawiają się nad ich regeneracją. Bo dziś to problem. Nie można takiej baterii ani wyrzucić, ani zniszczyć.

– Ciągle poszukujemy paneli bateryjnych, które byłyby mniejsze i lżejsze. Tak, by można było zamontować ich więcej i utrzymać zasięg 150–180 km na jednym ładowaniu przy jednoczesnym użyciu klimatyzacji czy ogrzewania – przyznaje Wielgus. – Mam nadzieję, że w przyszłości wrócimy też do technologii wodorowych. Zasięg tak zasilanego autobusu to 450 km. tylko skąd wziąć czysty wodór? W Niemczech pozyskuje się go z elektrowni wiatrowych. My ciągle szukamy w Polsce producenta wodoru.

Wyścig się rozpoczął

– Dyson Ltd, wynalazca odkurzacza, chce zainwestować 2,5 mld funtów w prace nad samochodem elektrycznym opartym na innych, niż stosowane obecnie, technologie. Pracować nad tym będzie 40 inżynierów – mówi Michał Wendeker z Ves sp. z o.o.

– VW chce na ten cel przeznaczyć 70 mld. euro do 2025 r., a Ford 4,5 mld. tylko w przyszłym roku – dodaje Maciej Mazur. – Nie ma dziś koncernu samochodowego, który by w swojej ofercie nie miał auta elektrycznego lub hybrydy typu plug in.

– BOSCH wydaje rocznie 300 mln i zatrudnia 800 osób – dodaje dr inż. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej.

W Polsce nad opracowaniem silnika elektrycznego pracuje obecnie firma Cegielski z Poznania (ma być on wykorzystany w dostawczych ELVI produkowanych przez Ursusa).

– Dziś takie silniki musimy kupować w Niemczech lub Kanadzie – mówi Jan Wielgus. – Jest on bardzo ciężki i bardzo drogi. Podobnie ma się sprawa z bateriami. Ogniwa, które tu składamy, są produkowane w Korei, Chinach czy USA. Najlepsze są tytanowe, ale też najdroższe.

Silnik synchroniczny (silnik elektryczny prądu przemiennego) ma ambicje produkować Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT SA. 

Car sharing

W ustawie o elektromobilności (patrz ramka) car sharing został uznany za transport publiczny. Takie auta mogą poruszać się buspasami czy korzystać z darmowych miejsc parkingowych. Jest więc spora szansa, że ten trend przyjmie się także u nas.

– Tym bardziej, że młode pokolenie jest znacznie mniej przywiązane do statusu własności – stwierdza Maciej Mazur. I podaje przykłady rozwiązań z innych państw. – W Paryżu działa wypożyczalna, w której jest 4 tys. samochodów elektrycznych. A od listopada blisko 200 takich aut oferuje wypożyczalnia we Wrocławiu. Minuta jazdy kosztuje 1 zł, a postoju 20 gr. To doskonałe narzędzie dla osób, które chcą pojechać po zakupy i nie martwić się o swój samochód – przekonuje.

Rewolucja przemysłowa 4.0 w Polsce

W czerwcu jedenaście firm zaangażowanych w projekt budowy innowacyjnego autobusu elektrycznego podpisało umowę konsorcyjną. Konstrukcja ma być wykonana w całości z komponentów produkowanych w Polsce. W jej opracowaniu uczestniczą specjaliści z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz innych instytucji naukowych.

Tworzące konsorcjum przedsiębiorstwa to, oprócz Ursus Bus SA. (inicjator projektu) i EMIT, holding Pol-Mot, łódzki Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, BMZ Poland (producent systemów baterii), Przemysłowy Instytut Motoryzacji, firma Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., Innovative Trade and Product Strategies. Program E-bus jest jednym z ważniejszych elementów przyjętej przez resort Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Drugi, niezależny program rozwoju elektromobilności, równolegle realizuje Solaris.

(Źródło: transport-publiczny.pl)

 

O innowacjach w Lublinie

Europejski Tydzień Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym rozpoczął się w poniedziałek. O innowacjach w najbardziej przyszłościowych branżach będzie można posłuchać codziennie aż do piątku.
Każdy dzień poświęcony jest innemu tematowi. Wczoraj eksperci, naukowcy i praktycy mówili o branży biotechnologicznej, pojazdach elektrycznych i najnowszych trendach na rynku odnawialnych źródeł energii.

Dziś będzie o cyfryzacji (w biznesie, nauce, administracji publicznej i mediach), a w czwartek o nowych technologiach w medycynie (robotyka w kardiochirurgii, fotonika w diagnostyce). Piątek to dzień startupów. Poznamy zwycięzcę konkursu Young & Innovative na najlepszy startup lub pomysł na biznes. Giełda Startupów, na której zaprezentuje się finałowa jedenastka, rozpocznie się o godz. 11.45. Wstęp wolny. Trzeba się jednak wcześniej zarejestrować na http://etilubelskie.pl

Pozostałe informacje

Szybko jeździli i słono zapłacili
Lublin

Szybko jeździli i słono zapłacili

56 skontrolowanych kierowców, ponad 30 wykroczeń oraz kolejne zatrzymane dowody rejestracyjne – to efekty wieczornych działań w centrum Lublina. Jednym z kierowców rażąco naruszających przepisy był 45-letni kierujący Hondą. Mężczyzna wsiadł za kierownicę pomimo obowiązywania 3 zakazów prowadzenia pojazdów.

Adam Laskowski przestaje pełnić funkcję prezesa Górnika Łęczna

Adam Laskowski przestaje pełnić funkcję prezesa Górnika Łęczna

Adam Laskowski z dniem 29 kwietnia przestał pełnić funkcję prezesa zarządu Spółki Górnik Łęczna

Sezon wakacyjny na lubelskim lotnisku rozpoczęty

Sezon wakacyjny na lubelskim lotnisku rozpoczęty

W niedzielę z lubelskiego lotniska wyleciał pierwszy samolot na riwierę turecką. Ale to nie koniec, ponieważ wakacyjna siatka połączeń zapowiada się atrakcyjnie.

Dzięki roślinom poznaję naprawdę fajnych ludzi

Dzięki roślinom poznaję naprawdę fajnych ludzi

Na rogu ul. Zamojskiej i Rusałki wzrok przyciąga kolorowy ogródek u wejścia do Studia Wnętrz Da Vinci. Prowadzi je wspólnie z mężem Jolanta Salamucha. Rośliny to jej pasja, którą łączy z biznesem, co widać również wewnątrz lokalu

Nowy przystanek kolejowy w Białej Podlaskiej. Wiadomo, kiedy zatrzyma się tu pociąg
zdjęcia
galeria

Nowy przystanek kolejowy w Białej Podlaskiej. Wiadomo, kiedy zatrzyma się tu pociąg

Jeszcze w tym roku pasażerowie dostaną nowy przystanek PKP – Biała Podlaska Wschodnia. Kolej zaczęła budowę tunelu pod torami.

Blisko 300 osób zgarnęło kasę od marszałka
Zdjęcia
galeria

Blisko 300 osób zgarnęło kasę od marszałka

Za twórczość artystyczną, upowszechnianie kultury i opiekę nad zabytkami. Do rąk stypendystów trafiło łącznie blisko 600 tys. złotych.

Majówka w Zamościu pod znakiem jazzu i bluesa
3 maja 2024, 19:00

Majówka w Zamościu pod znakiem jazzu i bluesa

Jeśli nie macie planów na majowy weekend, to Miasto Zamość zaprasza na Zamojskie Dni Jazzu i Bluesa, które odbędą się w dniach 3-5 maja. Wystąpią artyści związani z Zamościem.

Faworyci do zwycięstw nie zawiedli. Wyniki bialskiej klasy okręgowej

Faworyci do zwycięstw nie zawiedli. Wyniki bialskiej klasy okręgowej

Unia Żabików wywiozła komplet punktów po meczu z ŁKS Łazy. Rezerwy Podlasia Biała Podlaska lepsze od Sokoła Adamów. Az-Bud Komarówka Podlaska pokonał Unię Krzywda

Nad zalewem będzie bezpiecznie. Wraca posterunek wodny
ZDJĘCIA I WIDEO
galeria
film

Nad zalewem będzie bezpiecznie. Wraca posterunek wodny

Wiosenna pogoda sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Komenda Miejska Policji otworzyła sezon na posterunku przy Zalewie Zemborzyckim.

Prawa ręka prezydenta odejdzie do innego urzędu
pilne

Prawa ręka prezydenta odejdzie do innego urzędu

Maciej Buczyński zamieni urząd miasta na wojewódzki. Dotychczasowy zastępca prezydenta Białej Podlaskiej zostanie szefem bialskiej delegatury Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Ksiądz winny molestowania. Wyrok już prawomocny
Zamość/Biłgoraj

Ksiądz winny molestowania. Wyrok już prawomocny

Obrońca oskarżonego liczył na jego uniewinnienie albo skierowanie sprawy do ponownego rozpatrzenia. Jednak apelacja nie została uwzględniona. A to oznacza, że wyrok skazujący dla duchownego skazanego za molestowanie seksualne nieletniej jest już prawomocny.

Ogród bezproblemowy, ogród firmowy

Ogród bezproblemowy, ogród firmowy

Firma Modern-Expo założyła na swoim terenie przy ul. Spiessa ogród dla pracowników i gości. Jest on starannie zaaranżowany z wykorzystaniem wielu gatunków roślin, o różnorodnych kształtach i żywej kolorystyce. Rozmowa z Renatą Łukasik, projektantką ogrodu

Wygrane Unii Rejowiec i Brata Siennica Nadolna. Wyniki chełmskiej klasy okręgowej

Wygrane Unii Rejowiec i Brata Siennica Nadolna. Wyniki chełmskiej klasy okręgowej

Sparta Rejowiec Fabryczny musiała uznać wyższość Brata Siennica Nadolna. Unia Rejowiec zainkasowała komplet punktów w spotkaniu z Frassatim Fajsławice. Orzeł Srebrzyszcze lepszy od Unii Białopole, a Ruch Izbica od Spółdzielcy Siedliszcze. Nie odbył się mecz Kłosa Gmina Chełm z Hetmanem Żółkiewka

Jak prawidłowo zainstalować klimatyzację?

Jak prawidłowo zainstalować klimatyzację?

Zbliżające się ciepłe miesiące to idealny czas, by zastanowić się nad instalacją klimatyzacji w domu czy biurze. Dzięki nowoczesnym systemom klimatyzacyjnym możemy cieszyć się przyjemnym chłodem nawet podczas największych upałów. W tym artykule przyjrzymy się, jak prawidłowo zainstalować klimatyzację, aby zapewnić sobie komfort i efektywność energetyczną.

KO stawia na ludzi sprawdzonych, a nie spadochroniarzy z wyrokami czy przebierańców
Zdjęcia/Wideo
galeria

KO stawia na ludzi sprawdzonych, a nie spadochroniarzy z wyrokami czy przebierańców

Koalicja Obywatelska w poniedziałek przed południem złożyła wniosek o rejestrację listy kandydatów z województwa lubelskiego w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Do żadnych zmian na liście w ostatniej chwili nie doszło. Tak, jak informowaliśmy już przed tygodniem „jedynką” w Lubelskiem jest posłanka Marta Wcisło, a kolejne cztery miejsca zajęli parlamentarzyści PO: Krzysztof Grabczuk, Małgorzata Gromadzka, Michał Krawczyk i Krzysztof Bojarski.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium